אודות משמרת השבת

מחקר ופיתוח מוצרים

מה הפעילות של 'משמרת השבת'?
בשבע מילים: מחקר הלכתי וטכני, מידע ומודעות, פיתוח, כשרות.
מחקר טכני. מילה קטנה וצנועה.
מה זה מחקר? במה הוא כרוך?
דמיינו כמה זמן לוקח לאיש מקצוע לפרק מקרר דיגיטלי מורכב ולבדוק את כל החיישנים, לחצני הדלתות המוסתרים, הפעולות הדיגיטליות השונות ואחר כך לעשות לו תכנית התקנה ייעודית של התקני השבת.
כעת תכפילו את זה בלמעלה מחמש מאות (!)
זה מספר דגמי המקררים והמקפיאים שנחקרו ומופו ע"י משמרת השבת וחברת ספטימו. אלו מכניים ואלו דיגיטליים, מהם המאפיינים המיוחדים לכל דגם ואיך מתאימים לו את התקן השבת באופן אינדיבידואלי.
ועוד: איך עובדים התקני השבת השונים הנמכרים בשוק? איך פועל מזגן אינוורטר? מה רמת רגישות החיישנים ומה זמן התגובה שלהם? איך פועלים הסוגים השונים של מוני המים הדיגיטליים? איזה כמות של מים הם מזהים? האם בכל פתיחת ברז יש רישום דיגיטלי? באיזה ערים יש מונים מכניים ובאלו דיגיטליים? איך ניתן לפתח מונה כשר? איך עובדות משאבות המים והביוב? מהי טמפרטורת המים בצינורית מדידה של מיחם או תרמוס חשמלי? האם יש הבדלים בין סוגי המיחמים, גודלם, ותקופות השנה? האם המים במיחם מתחלפים עם המים שבצינורית המדידה? איך ניתן להוכיח מדעית כזה דבר? מה מצב המים בתוך מערכות הסינון וה'מיני ברים'? מה רגישות התגובה של מנורות לילה עם חיישני אור? היכן בארץ יש תאורת רחוב עם חיישנים המזהים את האדם ומפעילים את התאורה? איך פועלים אזיקים אלקטרוניים? מהם התקני שבת המצויים בגלאי מתכות?
שאלות אלו הם רק דוגמאות. דוגמאות על קצה המזלג, לעולם של מידע בקנה מידה עצום הנמצא תחת הכותרת של 'מחקר טכני'.
התחנה הבאה בתור היא מחקר הלכתי על שולחנם של גדולי הפוסקים ומורי ההוראה, המכריעים ופוסקים בשאלות הלכתיות שונות המתעוררות כתוצאה מהנתונים המתקבלים. שאלות של 'לכחילה' ו'בדיעבד', על מה ניתן לתת אישור רשמי ועל מה צריך להודיע ולהתריע לציבור.
פעמים רבות הרבנים מחזירים את השאלה למחלקת המחקר לבדיקה מדויקת יותר של פרט זה או אחר, וחוזר חלילה.
המסקנות ההלכתיות והטכניות ממשיכות בשני מסלולים. מסלול ריכוז המידע והנגשתו לציבור ומסלול הפיתוח. במחלקת המידע המסקנות ממופות ומועברות לקבצי מידע מרוכזים, המונגשים לציבור באמצעות מוקד טלפוני, חוברות, מודעות עדכונים שוטפים, ומוקדי מענה בפקס/מייל ועוד.
כתבנו "מוקד טלפוני". עוד מילה פשוטה וקטנה הנבלעת בתוך המשפט.
עד לפני כשנה מוקד משמרת השבת פעל במענה של אדם בודד למשך כמה שעות בערב. כיום יש מענה מ- 10:00 בבוקר ועד 15:00 בערב רצוף, בחלק מהשעות כמה מוקדנים במקביל.
"מוקדנים"?
הרי אין כאן מענה של חברת ביטוח או שירות לקוחות סלולר. יש כאן אברכים שהוכשרו במיוחד להיות מעין 'מורי הוראה מומחים' בנושאים אלו, מלבד ניהול מערכת ההזמנות ושירות הלקוחות להתקני השבת.
ניתוב שיחות משוכלל מעביר חלק מהשיחות למומחים מיוחדים רלוונטיים, או להשארת הודעה במוקד חיצוני.
פעילות גדולה מתקיימת גם בתחום העמקת המודעות בציבור לנידונים השונים ולהלכותיהם. על ידי חוברות בעברית ואנגלית, כנסים לציבור ולמורי הוראה והפצת הוראות ועדכונים שונים. במסגרת זו מתקיים מאבק ציבורי רחב היקף, בדרכים גלויות ונסתרות, לדרישה מתאגידי המים לעבור למדי מים דיגיטליים כשרים או להישאר עם המכניים.
במחלקת הפיתוח והכשרות עומלים הנדסאי חשמל ואלקטרוניקה בכירים, בשיתוף עם גופי מדע ופיתוח חיצוניים על פיתוחים שונים של התקנים ומוצרים שונים, המאושרים לשבת ללא כל נידון או שאלה.

למה "ללא כל נידון"? כי כאן, במחלקה זו, נדרשת רמה גבוהה מאוד של כשרות. 'משמרת השבת' לא תשים את חותמה על מוצר אם יש דעות של רבנים חשובים כל שהם שאין ראוי להכשירו. בין אם יש בעיה לפי דעת ה'שולחן ערוך' ובין אם לדעת ה'רמ"א', בין אם פוסק בין זמנינו יפקפק בפן הלכתי מסוים, ובין אם יאמר שזה לדעתו 'מחזי' כמוצר אסור.
'פלומבה' של משמרת השבת, חייבת להיות מהודרת ומושלמת, לכל הדעות.
כך גם, להבדיל, בפן הבטיחותי. לא פעם נפסל פיתוח, גם אם אחר מאות שעות של השקעה ומחקר, רק בגלל שלא הייתה וודאות לבטיחות מושלמת. חמירא סכנתא מאיסורא.

דילוג לתוכן